Telegraaf Media Groep (TMG)

11 maart 2015 - Telegraaf Media Groep (TMG) maakte vandaag bekend een moeilijk jaar achter de rug te hebben. Een stevig kostenbesparingsprogramma was niet voldoende om de daling in opbrengsten te reduceren.

De opbrengsten van TMG daalden met € 27,5 miljoen naar € 514,9 miljoen. Hoewel het EBITDA-resultaat verbeterde met € 25 miljoen naar € 46,1 miljoen, werd een slechter bedrijfsresultaat gerapporteerd. De nettowinst kwam uit op negatief € 38,1 miljoen versus positief € 177,9 miljoen in 2013.

Geert-Jan van der Snoek, CEO van Telegraaf Media Groep: “De afgelopen maanden zijn stappen gezet om de aanhoudende daling van de inkomsten te keren. De resultaten van 2014 en onze bevindingen tonen aan dat onze organisatie tempo moet maken om zich aan te passen aan het snel veranderende mediagebruik. Bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen zijn de directieteams gewisseld. Met die nieuwe directieteams zijn plannen in uitvoering die gestalte geven aan de in december aangekondigde koers: focus op het kernbedrijf en de hoofdmerken. Onze kernactiviteit, het creëren en vermarkten van content, is onze kracht en daarop is onze focus voor de toekomst gericht. Voor de niet-kernactiviteiten zijn we bezig de toekomst te bepalen.

We moeten onze klanten, zowel onze lezers als onze adverteerders, sterker aan ons verbinden. We hebben een transitie ingezet om vanuit onze kracht naar duurzaam rendement te werken. Er zijn verdere aanpassingen aan de organisatie nodig en vernieuwingen op het gebied van distributie van onze content. Daar wordt met veel energie aan gewerkt. Door intensievere interne samenwerking en door het op korte termijn aangaan van cross-industry partnerships gaan we het perspectief van TMG verbeteren. Het jaar 2015 wordt vooral een jaar van transitie; een jaar van vernieuwingen, maar ook een jaar waar verdere kostenbesparingen onvermijdelijk zijn”.

Bron: Telegraaf Media Groep