100-dagen plan na overname / fusie

De algemene opvatting is dat in de eerste 100 dagen na een overname of fusie de basis wordt gelegd voor een succesvolle integratie. Een gangbaar document dat gehanteerd wordt om de acties en doelen te definiëren voor na een fusie of overname is het 100-dagen plan. In de praktijk zie ik te vaak dat in de post-acquisitiefase waarde verloren gaat door onjuist handelen voor en na het moment van overname.

Wat ik doe
Pre-acquisitie: ondersteunen bij het opstellen van het 100-dagen plan
Al voor het moment van fusie of overname bepaal ik samen met u de aandachtspunten en doelen voor het 100-dagen plan. Het gaat hier enerzijds om het bepalen en behalen van commerciële targets en synergievoordelen. Anderzijds om het omgaan met de aandachtspunten die tijdens de financial, operational en/of commercial due diligence naar voren zijn gekomen. In veel gevallen is een zogenoemde SLA (service-level agreement) noodzakelijk om te bewerkstelligen dat de verkoper nog bepaalde diensten blijft leveren.

Mijn ervaring en frisse blik zorgt ervoor dat er geen noodzakelijke punten over het hoofd worden gezien en er een gedegen en resultaatgericht actieplan komt te liggen.

Post-acquisitie: ondersteunen bij de uitvoering van het 100-dagen plan
Na de acquisitie is het noodzaak om de verwachte waardecreatie ook daadwerkelijk te laten plaatsvinden. De bestaande organisatie mist regelmatig tijd en kennis om dit geheel op eigen kracht te doen. Ik ondersteun in dit geval bij het uitvoeren van specifieke onderdelen van het 100-dagen plan na de acquisitie.

Het resultaat
Behoud van focus en waarde
Mijn ondersteuning bij het opstellen van het 100-dagen plan zal leiden tot een compleet, gedegen en resultaatgericht actieplan. De ondersteuning bij het uitvoeren van delen van het 100-dagen plan zal ervoor zorgen dat de bestaande onderneming ontlast wordt en de verwachte waardecreatie ook daadwerkelijk plaatsvindt.